Møde i udvalget d. 1. marts 2021
Trafiksikkerhed
11. Godkendelse af visionsplan for forskønnelse og trafiksanering af Tårnborgvej (B)
Sagsnr.: 330-2020-115049 Dok.nr.: 330-2021-56947 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget
skal godkende de overordnede principper for Visionsplanen for forskønnelse og
trafiksanering af Tårnborgvej.
Sagens
indhold
På udvalgsmødet den 3. februar 2020 afsatte Erhvervs- og
Teknikudvalget 200.000 kr. til et idéprojekt for forskønnelse af Tårnborgvej på
baggrund af et ønske fra Korsør Erhvervsforening. Den 31. august 2020
behandlede Erhvervs- og Teknikudvalget et ønske om trafiksanering af
Tårnborgvej, men besluttede først at genoptage sagen når forskønnelsesprojektet
foreligger. Visionsplan er udarbejdet af rådgiverne By og Landskab med Celis
Consult ApS som underrådgiver inden for trafiksikkerhed.
Visionsplanens hovedgreb:
Projektet samtænker løsninger til forskønnelse og
trafiksanering af Tårnborgvej, målet er at skabe et venligere og skønnere
vejmiljø og derigennem give et bedre indtryk af byen og samtidig påvirke
trafikanternes adfærd positivt.
Tårnborgvej skifter karakter mange gange fra stationen og
ind til bymidten. Derfor er projektet inddelt i fire del strækninger med
forskellige udfordringer og dermed også forskellige løsningsforslag. Som en rød
tråd gennem projektet anvendes en ny belægningen på cykelstierne i form af en
lys brun stenlagsbelægning, der sammenlignet med farvet asfalt både er billig
at anlægge og vedligeholde. Rundkørslerne foreslås beplantet med træer og
buske, som både har en sikkerhedsmæssig effekt og giver et roligt udtryk.
Delstrækningerne:
1. Livlinen mellem
station og by
Strækningen går fra stationen og
ind til motorvejsbroen her etableres en allé af lindetræer for at skabe
sammenhæng mellem stationen og byen.
2. Porten til
Korsør
Strækningen fra motorvejsbroen
til Byparken her skal motorvejsbroen have et løft med ny udsmykning og
belysning, derudover findes mange bare restarealer omkring erhvervsbyggerierne,
hvor det foreslås at plante fuglekirsebærtræer i dialog med de erhvervsdrivende.
3. Boligkvarteret
Fra Byparken til Kongebroen her
er vejmiljøet trist og uinteressant, hvilket påvirker mange af de ejendomme,
som ligger ud til vejen, hvis facader og forarealer lider af et
vedligeholdelsesefterslæb. For at løfte vej- og boligmiljøet foreslås det i
tillæg til de nye farvede cykelstier, at fortovene udføres som rødbrune
klinkebelægninger og at vejen gives en støjdæmpende asfalt. Yderligere
forbedringer af boligmiljøet kan opnås igennem samarbejde med boligejerne.
Rådgivers erfaring fra lignende projekter viser af forskønnelsen af vejmiljøet
smitter positivt af på ejendomspriserne omkring vejen. Derfor kan der være en
økonomisk gevinst for de private ejdomsejere, men det kræver at kommunen går
forrest.
4. Havn og by
Fra Kongebroen til broen ved
havnen - her møder Tårnborgvej vandet, og det foreslås at plante træer på
enkelte ledige arealer samt etablere små udkigsplatforme med udsigt over noret
og havnen.
Trafiksikkerhed
En af hovedindsatserne indenfor trafiksanering går på at reducere
hastigheden på Tårnborgvej. Dette opnås tildeles ved fysisk at indsnævre
kørebanen og gennem tiltag støtteheller og hævede flader før rundkørslerne.
Derudover anvendes visuelle virkemidler (farvede belægninger, beplantning mm.),
som skal være med til at understøtte vejens særlige funktioner både som
boliggade og trafikvej. Støttehellerne skal skabe sikre overgange for de bløde
trafikanter, da det i dag er vanskelig at krydse Tårnborgvej, og derudover vil
de minimere muligheden for at overhale ved at adskillelse de 2 kørebaner på
udvalgte dele af strækningerne. Derudover er der skitseret specifikke løsninger
på steder, hvor farlige situationer kan opstå, fx etableres en busperron ved
stoppestedet nord for Ørnumsvej, og cykelstien føres gennem overkørslen ved
Grunversvej, hvor den i dag brydes.
Projektets faser
Projektet er inddelt i to etaper. Fase 1 - 2021-2022
omfatter de delprojekter, som vurderes at være presserende af sikkerhedsmæssige
årsager, samt de delprojekter, som vil være realiserbare inden for en kort
tidshorisont og have størst effekt, når Tour de France kommer til byen. Fase 2
2023-2024 omfatter de større anlægsprojekter, som vil være mere tidskrævende
at detailplanlægge og anskaffe økonomi til. Erhvervs- og Teknikudvalget vil
løbende skulle godkende de enkelte delprojekter og deres økonomi.
Retligt
grundlag
Det følger af Kommunalfuldmagten, at byrådet kan beslutte at
investere i projekter, der skal gavne kommunens samlede udvikling.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan tage orientering til
efterretning.
Administrationen vil arbejde videre med en
konkretisering/tilpasning af projektet. Yderligere vil administrationen
igangsætte dialog med fonde og statslige puljer om økonomisk støtte samt
inddragelse af borgere og erhvervsdrivende langs Tårnborgvej såvel som det
lokale foreningsliv.
Vurdering
Tårnborgvej er Korsørs primær indfaldsvej og derfor rigtig
mange menneskers førstehåndsindtryk af byen, som med vejmiljøets udtryk i dag
ikke er noget indbydende indtryk og næppe gør besøgende mere nysgerrige på at
lære byen at kende. En realisering af projektet har derfor potentiale til at
skabe rigtig mange positive effekter for hele Korsør ved at styrke byens ansigt
udadtil og skabe en økonomisk gevinst i form af øget bosætning og
cykelturisme med øget branding af national cykelrute 8. Yderligere vurderes der
at være en sikkerheds- og sundhedsgevinst i at forbedre Tårnborgvej.
Potentialet i at styrke forholdene for de blødetrafikanter er særligt stort
pga. vejens centrale rolle som byens primær trafikkorridor, da det kan styrke
folkesundheden, hvis flere borgere vælger at gå eller cykle. For beboere og
erhvervsdrivende langs Tårnborgvej, kan forbedringerne have en gavnlig effekt
både sundhedsmæssigt i form af færre støjgener og øget tryghed samt økonomisk,
da det skønnere og venligere vejmiljø formentlig påvirker ejendomspriserne
positivt.
Derfor anbefaler administrationen, at der arbejdes videre
med projektet. Dette indbefatter at starte en dialog op med borgere og
foreningsliv i Korsør, der kan have mange gode inputs. Særligt skal der
fokuseres på at skabe en god dialog med beboere og erhvervsdrivende langs
Tårnborgvej, da projektet bør udformes med fokus på deres behov og ønsker til
det fremtidige vejmiljø. Inddragelsen skal give mulighed for at justere
projektets delelementer i et mindre omfang, som ikke vil ændre økonomien
væsentligt. Eksempelvis skal inddragelsen sikre at løsningerne udformes
således, at de ikke skaber udfordringer for erhvervslivet (eksempelvis at
støttehellerne placeres hensigtsmæssigt og at beplantning ikke skygger for
skiltning) og at borgerne får mulighed for at påvirke eksempelvis beplantningen
i rundkørslerne eller cykelstiens farvetone.
Det anbefales at undersøge muligheder for at ansøge
Transportministeriets Cykelpulje i foråret 2021, hvor der i forlængelse af
transportforlig fra december 2020 skal udmøntes 150 mio. kr. til cykelprojekter
på det kommunale vejnet. Tårnborgvej skønnes at have gode odds henset til at vejen
er en del af den nationale cykelrute 8, har et trafiksikkerhedsudfordring for
cyklister og er Korsørs vigtigste cykelrute, der forbinder byen og stationen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Det samlede anlægsbudget er på ca. 17,1 mio. kr. til at
realisere den samlede vision, som er beskrevet i skitseforslaget. Den første
fase omfatter 2,3 mio. kr. og omfatter de nødvendige trafiksikkerhedsarbejder
og en række arkitektoniske forbedringer, som skal stå klar til tour de France.
Dette inkluderer etableringen af støtteheller og justeringer af vejgeometrien
omkring disse, allébeplantningen fra stationen til motorvejsbroen med blomster
under træerne samt midler til den indledende dialog med fonde, beboerer og
erhvervsliv.
Det er muligt at ansøge Transportministeriets Cykelpulje,
som fra december 2020 vil udmønte 150 mio. kr. til cykelprojekter på det
kommunale vejnet. Cykelpuljen kan give tilskud på op til 50% af de samlede
omkostninger, yderligere medfinansiering kan søges hos andre fonde og puljer.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
1. at
Erhvervs- og Teknikudvalget godkender de overordnede principper for
forskønnelse og trafiksanering af Tårnborgvej beskrevet i visionsplanen.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende:
Flemming Erichsen (A)
Godkendt.